דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יוגה והריון 

מאת    [ 22/06/2010 ]

מילים במאמר: 732   [ נצפה 3009 פעמים ]

יוגה והריון

יוגה בהריון - האם זה זמן מתאים לתרגול?

למי מאתנו שתרגול היוגה עבורו או עבורה הוא חלק בלתי נפרד מהחיים היומיומיים, העמוסים והדחוסים ממילא - הופך התרגול להיות אוויר לנשימה. זה אוויר לנשימה בהמון מובנים - ברמה הפשוטה ביותר זה אוויר לגוף עצמו, למרפקים ולאברים השונים (שזועקים לעזרה בבוקר שלא מצליח להתחיל עם תרגול!). התרגול הוא גם אוויר במובן פנימי יותר - הוא מאפשר לנו לקחת זמן לעצמנו, להביט ולכוון את ההקשבה שלנו פנימה. לפחות למשך זמן התרגול - אנחנו של עצמנו בלבד - נעים, פועלים, נושמים, מתבוננים - למעננו.

בזמן ההריון התרגול הופך לחיוני עוד יותר - מייצר אוויר ומעניק מרחב פנימי חיוני. ההריון מזמן לנו מפגש מחודש ואינטנסיבי עם הגוף. הגוף משתנה כל הזמן, בקצב מואץ. אולי דווקא בגלל זה, אנחנו פתאום שמות לב אליו יותר. התרגול מספק לנו כלי להיכרות טובה ומעמיקה יותר עם הגוף, לעבודה עם הגוף, ועוזר לנו ליצור תחושה של רווחה. תרגול נכון ומיטיב מעלה את האנרגיה, מייצר שמחה, מחזק את כוח הרצון, את תחושת היציבות ואת הביטחון שלנו בעצמנו, בתקופה רצופת שינויים זו.

תרגול האסאנות, הן תנוחות היוגה, מלמד אותנו להיות קשובות לצרכים שלנו, ולפעול מתוך הקשב הזה. קשב זה מתחדד בזמן ההריון. נשים שתרגלו יוגה עוד לפני כן, עשויות לחוש בשינוי בפוקוס של התרגול. הוא עשוי להפוך לקשוב, רגיש ועמוק יותר מבעבר. עבור נשים שלא תרגלו לפני ההריון, תקופה זו עשויה להיות הזדמנות טובה לחדד את הקשב הפנימי, באמצעות תרגול היוגה. ההקשבה לצרכים שלנו בזמן ההריון, היא הכנה טובה להמשך, לתקופה של ראשית האמהות.

יתרונות במהלך ההריון

לצד הרווחה שתחושי מתרגול יוגה בזמן ההריון, תנוחות היוגה מכוונות גם לרווחת העובר. האסאנות המומלצות לתרגול בהריון, מעניקות מרחב מקסימלי בתוך הרחם עבור העובר לנוע בו ולגדול בחופשיות. תנוחות היוגה מחזקות את שרירי הרחם, כך שהרחם לומד לפעול ביתר יעילות ומשפרות את זרימת הדם באזור האגן.

תנוחות היוגה מאריכות את השרירים ומגמישות את המפרקים. תוך כדי שיפור היציבה וטווח התנועה שלך, תיווצר נשיאה נכונה וטובה יותר של העובר. יציבה טובה ומאוזנת משפיעה על הזרימה בגוף. בעקבות התרגול נוצרת זרימה טובה יותר בכל מערכות הגוף. תרגול היוגה עוזר לעיכול טוב, לזרימת דם בריאה, ולנשימה קלה. כל אלה יבטיחו הזנה עשירה יותר לך ולעוברך לאורך כל ההריון. תרגול של אסאנה (תנוחות) ופרניאמה (תרגול נשימה) עוזר להפיג עייפות ומתח נפשי ולהיפטר מרעלים בגוף. אחרי תרגול טוב, את תרגישי מעוררת, רעננה וחיונית יותר. המצב הנפשי של האם לעתיד חשוב מאד להתפתחות הבריאה של העובר. תנוחות היוגה והפרניאמה ואורח חיים בריא, תורמים לבריאותו העתידית שלך ושל ילדך.

מתי להתחיל?

באופן אידיאלי, כדאי להתחיל לתרגל עוד לפני הכניסה להריון. כך, תגיעי מוכנה יותר לאתגר של ההריון והלידה. במידה ואת מתחילה לתרגל לראשונה בזמן ההריון, כדאי לחכות לסוף השליש הראשון. גם על נשים שתרגלו בעבר להיות זהירות בשליש הראשון של ההריון. בתקופה זו יש סיכון גדול יותר להפלות. לא כדאי להרים משקלים כבדים ולהיות יותר מדי פעילות.

בעוד שעל התרגול בתחילת ההריון להיות זהיר וממוקד בתנוחות מסוימות (כמו: פרווטאנאסנה, סופטה ויראסנה, אופווישטה קונאסנה, בדהה קונאסנה, סופטה פדנגושטאסנה הצידה ותנוחות הפוכות) בשלבים המתקדמים של ההריון, להפתעתך, את עשויה לגלות שהתרגול הופך דווקא לקל יותר. לקראת סוף ההריון, התרגול הופך לממוקד יותר. יחד עם זאת תנוחות רבות ניתן ואף כדאי להמשיך ולתרגל עד לסוף החודש התשיעי.

אופי התרגול

התרגול בזמן ההריון, מורכב כמעט מכל משפחות התנוחות - תנוחות עמידה, תנוחות ישיבה, כפיפות קדימה (שמתורגלות רק בשלב הראשון של ההתארכות מעלה), פיתולים, כפיפות לאחור תמוכות, תנוחות הפוכות ותנוחות משקמות אנרגיה.

התרגול בזמן ההריון מותאם לצרכים היחודיים והמשתנים של תקופה זו. המטרה היא ליצור תנאים מתאימים שיאפשרו לכל אישה להפיק את המיטב מן התרגול באופן כמה שיותר מאוזן.

לשם כך, נעשה שימוש באביזרים שונים (זה יכול להיות קיר, בלוק עץ, כריות מאורכות, חגורות ועוד). האביזרים מכוונים את המתרגלת לעבודה מדויקת, עמוקה ורכה יותר. הם מאפשרים לעתים לשהות בתנוחות למשך זמן ארוך יותר, זאת בפחות מאמץ פיזי ומבלי ליצור מתח באזור הבטן ובאזורים אחרים בהם אנו נוטים ליצור מתח (הסרעפת, הגרון, הגב התחתון, העיניים, הפנים).

***

הטבור הוא צומת אנרגטית מרכזית בגוף, ממנו נובעים וזורמים 72 אלף נאדיס - ערוצי אנרגיה. מכאן החשיבות של אזור הטבור ושל שמירת אזור זה רך, נושם, מורם ובעל טונוס נכון.

תרגול נכון, מאוזן ומיטיב בזמן ההריון יכול לסייע לך לצלוח תקופה זו ברווחה יחסית ולהכין אותך, בדרכים שונות, להמשך הדרך. 

למאמר המלא: איינגאר יוגה לנשים בהריון  ב"המרכז לאיינגאר יוגה - נווה צדק" 

איסוף, תרגום, כתיבה, עריכה:גבי דורון, ניבי עופר

מקורות:

Iyengar Yoga for Motherhood, Safe Practice for Expectant & New Mothers, 2010, Geeta S. Iyengar, Rita Keller, Kerstin Khattab, Sterling , NY.

 

 

המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים. האתר מרכז מאמרים רבים על יוגה, ומכיל מידע על המרכז. המרכז ליוגה, נווה צדק, תל אביב יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב